Dajjal 1Dajjal 2



در پی مباحث مطرح شده پیرامون ارتباط بین فراماسونری و دجال آخرالزمان برآن شدیم تا در حد توان به شرح ریشه های دیدگاه های اخیر بپردازیم . توجه داشته باشید سعی نویسنده براین بوده که بدون قضاوت و داوری تنها نظریات موجود را بررسی کند.


ما براین عقیده هستیم که ریشه مباحث اخیر به دو نظریه در مورد کیفیت ظهور برمیگردد . لطفا به پرسش و پاسخ زیر توجه کنید :


سوال: آیا امام (عج) زمان با شمشیر و اسب و ... جنگ خواهد کرد !؟

یکی از مسائلی که در قیام امام زمان (عج) مورد تاکید قرار گرفته است قیام آن حضرت با شمشیر و اسب است . شاید این سوال در ذهن بیاید که مگر با شمشیر و نیزه و ... میشود در مقابل بمبهای اتمی و شیمیایی و ... مبارزه کرد !؟ همین امر بسیاری را بر این داشته که بگویند شمشیر در این روایات، نماد اسلحه و قدرت است . یعنی امام زمان (عج) با سلاح قدرتمند روز به مبارزه علیه استکبار و حکومتهای ظالم خواهند رفت . چنین جوابی با مشکلی مواجه است و آن کشته شدن انسانهای بیگناه در جنگهاست . قدرت تخریب این بمب ها به حدی است که با یک بمب کوچک که اولین بمب اتمی بکار رفته در جنگ بود حدود دویست هزار نفر در شهر هیروشیما جان باختند . اکنون که دهها سال از آن زمان میگذرد بمب های قوی تری ساخته شده اند که میلیون ها کودک و زن و غیره نظامی را تهدید میکنند . چگونه ممکن است که امام زمان (عج) از چنین سلاحی در برابر دشمنان استفاده کند !؟
لذا از روایتی که در خرائج از امام صادق (ع) نقل شده است که از 27 جزء علم، 25 جزء آن نزد امام زمان است میتوان استفاده کرد و چنین گفت که در آن زمان با علم آن حضرت تمام این سلاح ها که مظهر ظلم هستند از بین رفته و علاوه بر آن که پیشرفت های علمی دیگری در زمینه های ارتباطات و صنایع مورد نیاز صورت خواهد گرفت، آن حضرت بگونه ای جنگ خواهند نمود که غیر از دشمنان حضرت، اشخاص دیگر، همچون کودکان آسیبی نبینند .
علاوه بر اینها روایات بسیاری ظهور براین دارند که زره پیامبر (ص) برتن امام (عج) زمان است و ذوالفقار ، شمشیر رسول خدا (ص) همواره سلاح امام زمان (عج) خواهد بود.

مرحوم آیت الله سعادت پرور در کتاب شریف «الشموس المضیئة» در این باره میفرمایند : با توجه به ظاهر روایات چاره ای نیست جز اینکه بگوییم : آلات و ابزارهای معمول و رایج در زمان ما و یا آنچه از وسایل جنگی و ارتباطی پیشرفته که در آینده خواهد بود، در زمان ظهور امام زمان (عج) به خاطر علت های معنوی یا ظاهری و مادی بدون استفاده خواهد ماند  و در هر حال فقط خداوند به حقیقت اوضاع آگاه است .

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به این سوال چنین جواب داده اند : اولا مقصود از خروج با شمشیر، ماموریت به جهاد و توسل به اسلحه برای اعلای کلمه حق است .
ثانیا از کجا معلوم که در زمان ظهور آن حضرت، این اسلحه های مهیب در اختیار بشر باقی باشد . زیرا ممکن است که در اثر حوادث و آشوب ها و انقلابات شدید و جنگ های خانمان سوز که پیش از ظهور واقع میشود دو سوم بشر نابود شوند و کسی باقی نماند که از این سلاح ها استفاده کند یا آنه را تهیه نماید .

همانطور که خواندید 2 نظریه در باب کیفیت ظهور وجود دارد . نظریه اول با دید استعاری و نظریه دوم با دیدی غیر استعاری  احادیث را بررسی میکنند . نظریه اول سعی میکند فضای موجود را بر روایات انطباق دهد و نظریه دوم برعکس. یعنی تفاوت این دو نظریه در چگونگی استفاده از روایات باتوجه به تصورشان است .


2 دیدگاه فوق نه تنها در احادیث آخرالزمانی بلکه در برخی احادیث دیگر نیز دیده میشود . بطور مثال در حدیثی از رسول اکرم(ص) نقل شده که میفرمایند :


«حق الولد علی والده ان یعلمه الکتابة والسباحة والرمایة وان لا یرزقه الا طیباً وان یزوجه اذا بلغ»
حق فرزند (پسر) بر عهده پدرش این است که به او نوشتن، شنا کردن وتیراندازی را آموزش دهد وروزی او را تنها از راه حلال وپاکیزه تهیه نماید

نهج الفصاحه : 293 / ح 1394

یا در حدیثی دیگر از پیامبر (ص) داریم که فرموده اند : محبوب ترین سرگرمی های (بندگان) نزد خدا اسب سواری و تیراندازی است .


در بررسی این احادیث دیدگاه اول قائل به فراگیری تیراندازی با سلاح های امروزی و رانندگی با وسیله نقلیه فعلی هستند بعلاوه شنا (که عقل حکم میکند هر انسانی برای نجات از غرق شدن شنا یاد بگیرد) و دیدگاه دوم به یادگیری اعمال همانطور که در حدیث آمده توصیه میکند زیرا معتقدند اعمال گفته شده صرفا اهمیت کاربردی ندارند و میتوانند جنبه ورزشی داشته باشند
.

به همین ترتیب روایات پیرامون دجال پس از واکاوی توسط طرفداران نظریات فوق الذکر به شکلی که استحضار دارید با فراماسونری مقایسه شده بطوریکه در نظریه اول سعی کرده اند براساس اعتقادشان نسبت به اوضاع و احوال و کیفیت ظهور که شرح داده شد ویژگی های فراماسونری را بر دجال منطبق کنند . و در نظریه دوم فراماسونری بعنوان زمینه ساز خروج دجال اعلام شده .

اما سوالی که در اینجا در رابطه با نظریه دوم مطرح است این است که چرا سیستم شیطان باید برای خروج دجال زمینه سازی کند درحالیکه میداند در پی خروج دجال ظهور حضرت قائم (عج) خواهد بود و پیروزی جبهه حق و پایان کار شیطانیان !؟

البته در صورتیکه فرض کنیم که خروج دجال پس از ظهور امام زمان (عج) صورت میگیرد این نظریه معنی پیدا میکند که البته در همین باب که خروج دجال پیش از ظهور اتفاق میفتد یا پس از ظهور حضرت (عج) اختلاف عقیده بین محققین وجود دارد .

این نکته حائز اهمیت است که مصداق سازی برای دشمنان امام(عج) نیز میتواند به اندازه مصداق سازی برای یاران ایشان بلکه بیشتر خطرناک باشد .


در پایان خالی از لطف نیست ذکر این مطلب که روایات پیرامون ظهور از یک نگاه بهانه ایست برای مردمان آخرالزمان که خودسازی کنند و در هرلحظه مولا و صاحبشان را یاد کنند و به اهل بیت تمسک بجویند تا به حقیقت که همان بندگی است برسند .


به امید ظهور منتقم دشت کربلا