واکاوی نمادگرایی در عمارت کنگره ایالات متحده

ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا تنها یک ساختمان حکومتی نیست بلکه به نوعی مرکز معنوی این کشور به شمار می رود. ساختار این بنا٬ هنر و نماد های بکار رفته در آن جملگی بیانگر نفوذ گسترده ی انجمن های مخفی در شکل دهى به قدرتمند ترین حکومت های دنیا می باشند.در این مقاله قصد داریم به کنکاش پیرامون این ساختمان پرداخته و ویژگیهائی از این پایگاه ماسونی را که آن را به یک معبد سلیمان آمریکایی تبدیل می کند٬ بیابیم.

تلقی توده ی مردم آمریکا درمورد ساختمان کنگره٬ جایگاه دموکراسی است. مکانی که تصمیمات مهم سیاسی در آن اتخاذ می شود.عده ی قلیلی نیز وجود عناصر غیر مادی در معماری و نمادگرائی این ساختمان را که حقیقتا موجب تبدیل آن به یک معبد مخفی ماسونی شده٬ تصدیق می کنند. نقطه ی تمرکز این بنا  “جرج واشنگتن” می باشد. یک فراماسون درجه ٬۳۳که به او لقب” مسیح آمریکائی” داده شده است. عمارت کنگره با تفکراتی  آمیخته شده که مردم عادی از آن بی اطلاعند ولی به نظر می رسد که سازندگان این ساختمان اعتبار ویژه ای برای آنها قائل هستند .موضوعاتی از قبیل در امتداد هم قرار دادن اجرام اسمانى٬ اهمیت دادن به خطوط انرژی٬ اعداد رمزی٬ انرژیهای معنوی وغیره. در ادامه به مفاهیم  پنهان در ساختمان کنگره پی خواهیم برد.

بنای فراماسونی

 

 

 

 

 

طراحی ساختمان کنگره نیز مانند تمامی شهر واشنگتن٬ کاملا توسط فراماسونها انجام گرفته به نحوی که “راههای رسیدن به سازمان مخفی ماسونی “٬ درون معماری و هنر بکار رفته در بنا گنجانده شده است.

طراحی ساختمان کنگره ایالات متحده واقع در شهر واشنگتن٬ بوسیله معماران زیادی انجام گرفت که اغلب آنها ماسون بودند.این ساختمان در آغاز توسط ویلیام ثورنتوم(۱۷۵۹-۱۸۲۸) طراحی شد و در نهایت برادر بنجامین لاتروب (یکی از شاگردان معمار انگلیسی٬ ساموئل پپیس کاکریل ۱۷۵۴-۱۸۲۷)آن را تکمیل کرد. وی  پس از جنگ سال  ۱۸۱۲ ٬ بار دیگر طراحی  نقشه ی این بنا را انجام داد. دو بخش واقع در طرفین ساختمان و نیز گنبد بزرگ آن٬ بعد ها توسط برادر توماس یوستیک والتر به بنا افزوده شد.

 نصب سنگ بنای ساختمان کنگره توسط جرج واشنگتن در حالیکه پوششی کاملا ماسونی به تن دارد.

نصب سنگ بنای ساختمان کنگره ی ایالات متحده با اجرای یک مراسم ماسونی در ۱۸ سپتامبر سال۱۷۹۳ ٬ زیر نظر لژ بزرگ مریلند انجام شد. در این مراسم٬ رئیس جمهور جرج واشنگتن ریاست جلسه را برعهده داشت و دستیاران وی٬ برادر آر.دبلیو کلارک٬ مدیر ارشد وقت لژ مریلند٬ الیزا سی. دیک٬ مدیر لژ الکساندریای ایالت ویرجینیا(لژ زادگاه جرج واشنگتن) و والنتین رینتزل مدیر لژ شماره ۹ مریلند(لژ شماره ۵ بخش کلمبیای کنونی) بودند.

موقعیت جغرافیائی

 

 

ساختمان کنگره روبروی بنای یادبود جرج واشنگتن قرار دارد

نقشه ی پایتخت آمریکا به دقت بر طبق اصول رمزی کهن پایه ریزی شده است.

ساختمان کنگره به سبب موقعیت و شکل ظاهری آن٬ بخش جدائی ناپذیر طراحی این شهر به شمار می رود.البته مهمترین ویژگی این ساختمان٬ گنبد عظیم آن است که مفهوم نمادین عمیقی را متبادر می کند.همانطور که در ادامه خواهیم دید٬  این گنبد روبروی بنای یادبود جرج واشنگتن که به شکل یک ابلیسک مصری با ۵۵۵.۵ پا ارتفاع (معادل۶۶۶۶ اینچ) است٬ قرار دارد. این وضعیت درست مشابه میدان سنت پتر در واتیکان می باشد که در آنجا نیز یک ابلیسک روبروی یک گنبد بزرگ واقع شده است.

میدان سنت پتر٬ واتیکان٬ یک ابلیسک روبروی یک گنبد قرار گرفته است.

چنین وضعیتی در بسیاری از شهرها مانند پاریس و آستانه نیز قابل رویت است. این یک رویداد تصادفی نیست:این گونه طراحی و چینش سازه ها دارای یک مفهوم مهم کیمیائیست.تقریبا در تمامی فرهنگ ها٬ عنصر گنبد در ارتباط با ماهیت تأنیث قرار داشته و مفهوم رحم را به ذهن القا می کند.اما در مقابل٬ ابلیسک نماد ماهیت ذکور بوده و به معنای آلت مردانه می باشد.وحدت این دو مفهوم باعث بوجود آمدن یک موجود سوم می شود; تولید مثلی که بصورت “انرژی معنوی” توصیف  می گردد. این انرژی٬ خواه مفهومی نمادین یا واقعیتی ملموس باشد٬ چیزیست که در بحث ما نمی گنجد. تئوری های بسیاری ادعا می کنند که اشکالی مانند اهرام٬ گنبدها٬ طاقها و خطوط قوسی قابلیت این را دارند که انرژی اطراف خود را ذخیره٬ جذب و یا دفع نمایند ولی ما دراینجا به این مسائل نخواهیم پرداخت. استفاده از موضوع اتحاد دو جنس مونث و مذکر در معماریهای مبتنی بر مفاهیم رمز گونه٬ امری متداول و عادی به شمار می رود و به راحتی قابل تشخیص است.

برای کنکاش پیرامون ساختمان کنگره٬ در امتداد یک خط فرضی از نوک گنبد به سمت پائین پیش خواهیم رفت.

مجسمه ی آزادی

 

 

 

 

 

این تندیس که بر فراز گنبد ساختمان کنگره قرار دارد٬ روی یک سطح کروی واقع شده که احتمالا نشاندهنده ی کره زمین می باشد .در حاشیه ی این کره  عبارت “E Pluribus Unum” به معنای  “یکی از میان همه” نقش بسته است.

این پیکره ی تمثیل وار متعلق به یک زن است که در دست راست قبضه ی شمشیری در غلاف ودر دست دیگر حلقه گل پیروزی و سپر ایالات متحده را حمل می کند. این سپر نشاندار٬ مشابه تصویر مهر دولتی ایالات متحده با سیزده خط راه راه می باشد بجز اینکه مورد اخیر دارای سیزده ستاره نیز هست. پیراهن وی با سنجاق سینه ای مزین گردیده که عبارت “U.S.”  روی آن حکاکی شده است. روی پیراهن را شال حاشیه داری پوشانده که به سبک هندی از روی شانه چپ وی عبور کرده .این مجسمه بطور نمادین رو به مشرق یعنی به سمت ورودی اصلی ساختمان قرار گرفته و معنای ضمنی آن این است که خورشید آزادی هرگز غروب نمی کند.

این خدایگان که بر فراز مهمترین ساختمان آمریکا ایستاده و بر پایتخت این کشور اشراف دارد کیست؟ مسلما او مریم مقدس نیست (متعجب خواهید شد اگر بدانید که تعداد زیادی از مردم اینچنین فکر می کنند).همچنین او نمی تواند هیچگونه ارتباطی با الهه های باستانی داشته باشد.در حقیقت٬ نام او در عبارت D.C. که مخفف District of Columbia“= منطقه کلمبیا” است٬ گنجانده شده. این پیکره٬ تمثالی از خدای آمریکا و نمونه ای از تندیس اسطوره آمریکائیست. نام او کلمبیا است.

    

گنبد

 

 

ویژگی برجسته ی گنبد ساختمان کنگره٬ وجود پنجره های مدور و یک نقاشی پر معنای بسیار زیباست که  اهداف فلسفی٬ معنوی و سیاسی موسسین آن را منعکس می کند.تعداد اندکی از نویسندگان پیرامون مفاهیم عرفانی٬ کیمیائی و سری این اثر سخن گفته اند.این در حالیست که تاکنون میلیونها گردشگر از آن دیدن کرده اند. کتاب جالب توجه  “دروازه ی آزادی” تالیف ویلیام هنری و مارک گری تنها اثریست که به تحلیل مفاهیم سری موجود در این نقاشی که “عروج” نام دارد پرداخته است.

عروج” اثر کنستانتینو برومیدی٬ یک هنرمند ایتالیائی است که شهرت خود را به دلیل نقاشیهائی که به سفارش واتیکان و پاپ پیوس انجام می داد کسب کرد.در سال ۱۸۴۸ تلاشی برای کاهش قدرت پاپ در واتیکان به رهبری یک فراماسون به نام جوزپه ماتزینی صورت گرفت که منجر به یک دوره هرج و مرج و فرار پاپ گردید.با این وجود در نهایت این تلاش بی ثمرماند و قدرت پاپ طی یک ائتلاف اروپائی به وی بازگشت.برومیدی در جریان این آشوبها دستگیر و به اتهام هدایت یکی از گروه های آشوبگر ماتزینی گناهکار شناخته شد. او مدتی از محکومیت خود را در زندان سپری کرد ولی بعدا اجازه ترک ایتالیا به مقصد آمریکا٬به شرط عدم بازگشت٬ به او داده شد. او در آمریکا توانست به سبب همکاری با انجمنهای سری برادری شهرتی بدست آورد. داستان برومیدی بدلیل تقابل ادیان سری و عقاید واتیکان با ساختمان کنگره ارتباط می یابد.

حال به اثر برجسته ی برومیدی یعنی عروج بازمی گردیم:

عروج به صعود فردی به عالم روحانی گفته می شود.به بیان دیگر٬ این نقاشی عروج جرج واشنگتن را به مقام خدا-انسانی (مانند عیسی مسیح) به تصویر می کشد. او در حالیکه بر روی قوس رنگین کمان نشسته و در پشت سرش چیزی شبیه یک دریچه٬ گرداب نورانی یا دروازه ی خورشید به سوی عالم ماوراء قرار دارد٬ نشان داده شده است.همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم٬ گنبد بطور ضمنی نمایانگر رحم اعطا کننده ی حیات است. در این تصویر٬جرج واشنگتن آماده ی خارج شدن از رحم گنبد٬ برای تجربه ی تولدی دوباره در قالب خدائی فنا ناپذیر می باشد. ویلیام هنری در کتاب خود به این موضوع اشاره دارد که در هنرهای مذهبی کهن٬ الوهیت عیسی مسیح نیز به همین شکل به تصویر در آمده است.

“آخرین داوری “ اثر هانس مملینگ - مسیح بر روی قوس رنگین کمان نشسته و در پشت سرش دروازه ی خورشید قرار دارد.

 “ فرمانروایى مسیح “. باردیگر مسیح بر روی قوس رنگین کمان نشسته در حالی که اطراف او را نگاره های دینی احاطه کرده اند.

بنابراین٬ نقاشی عروج دارای پیامی آشکار است: جرج واشنگتن مسیح آمریکا ست.

شاید این موضوع به نظر اغلب مسیحیان کفرآمیز باشد ولی با فلسفه ی عرفانی -ماسونی موسسین این ساختمان کاملا تطابق دارد.

بر اساس آموزه های رمزآلود این احکام٬ بارقه های الوهیت بصورت بالقوه درون همه ی انسانها وجود دارد. این الوهیت بالقوه می تواند با استفاده از هوشمندی و پرورش روح و با کمک هنرهای سری بصورت بالفعل درآید.نتیجه ی یک آموزش موفق٬ تولد یک انسان کامل٬ یک مسیح یا یک خدا-انسان  است. مسیحیان تصوف گرا بر این باورند که آموزه های عیسی مسیح٬مانند بودا٬ ارائه دهنده ی مسیری بسوی اصلاحات معنوی است که می بایست با متعهد شدن به آنها به اشراق رسید.جرج واشنگتن بعنوان یک ماسون درجه۳۳ به این مرحله ی متعالی دست یافت.

برخلاف نقاشیهای فوق که مسیح را در حالیکه در اطراف او فرشتگان وافراد مقدس به چشم می خورند نشان می دهند٬ جرج واشنگتن به همراه چهره های مهمی از عناصر کفرآمیز کهن٬ که بیانگر بخشهای پیچیده ای از اسرار ماسونی می باشند٬ به تصویر درآمده است:

توث هرمس با عصاى چاووش و کلاه بالدار.

 سادن(خدای دریا)٬ پادشاه آتلانتیس و دخترش ونوس.

ولکان٬ خدای آتش وکیمیا.

آزادی(کلمبیا) در حال بیرون راندن فرمانروایان ستمگر.

 

سرس٬ الهه ی زراعت.

مینروا٬ الهه ی خرد و آگاهی.

هرمس٬ پسادن٬ ولکان٬ آزادی٬ سرس و مینروا به ترتیب نماد تجارت٬ دریانوردى٬ صنعت٬ جنگ٬ زراعت و خرد هستند.ولی همچنان این نقاشی مفاهیم رمزی و کیمیائی را پنهان می دارد.

 

مفاهیم کیمیائی

 

 

 

 

 

کیمیا مفهومی فلسفی بوده و در عین حال ابزاریست که هدف آن نیل به غایت فرزانگى و نامیرائی ونیز تولید موادی که دارای ویژگیهای نامتعارف هستند٬ می باشد.

هدف نهائی کیمیا ،دست یابى به “اکسیر” یا ماده ایست که اثر آن تبدیل فلزات به طلا و یا از منظرعلوم سری تبدیل انسان به خدا است. این نقاشی منعکس کننده ی هماهنگی موجود میان عناصر کیمیا -که عبارتند از باد٬آتش٬آب٬خاک و به ترتیب در هرمس٬ ولکان٬ سرس و پسادن تجلی یافته اند- می باشد. جرج واشنگتن نیز به همین شکل ٬بر روی کلیسای نوتردام پاریس٬بصورت تجسمی از “کیمیا” ترسیم شده است.

“کیمیا” بر روی کلیسای نوتردام پاریس.

 جرج واشنگتن به یک کتاب اشاره می کند.

 “در نمادگرائی کیمیائی٬ جرج واشنگتن بر تخت خرد تکیه زده است.با در نظر گرفتن مهر اکسیر در کلیسای نوتردام  می توان گفت که تصویر وی با نقش کیمیا قیاس شده است.به عقیده ی فولکانلی٬ بر روی این مهر راز کلیساها شرح داده شده.کیمیا بوسیله ی یک زن نشان داده می شود که سر آن درمیان ابرهاست٬ بر تخت خود تکیه زده و در دست چپ یک عصای سلطنتی که نماد قدرت پادشاهیست دارد. در دست راست خود نیز دو کتاب حمل می کند که یکی از کتابها بسته (علوم سری) و دیگری باز می باشد (علوم ماورائی). آنچه که در میان زانوان نگهداشته و  خود را بوسیله ی ان بسوی بالا می کشاند به نردبان فلاسفه و یا پلکان آسمان شهرت دارد. درست مانند این تجسم از کیمیا٬ جرج واشنگتن در میان ابرهاست و بجای عصا یک شمشیر که سر آن روبه پائین است را در دست گرفته. او ما را بسوی یک کتاب باز که کتاب نور یا کتاب اسرار آسمانیست راهنمائی می کند .ولی این اسرار چیست؟” دبلیو.هنری٬ دروازه ی آزادی

 

زیرزمین کنگره

 

 

 

 

 

درست زیر گنبد٬ در طبقه ی زیرین٬ زیرزمین ساختمان کنگره قرار گرفته است که شامل ۴۰ ستون به سبک معماری یونان باستان می باشد که طبقه ی فوقانی را پشتیبانی می کنند.در مرکز این ستونهای مدور٬ یک ستاره ی جهت یاب برنجی قرار دارد که کانون اصلی شهر واشنگتن است.

نشانیهای تمام خیابانها در شهر واشنگتن دارای نوعی ارتباط با این ستاره هستند.

آرامگاه جرج واشنگتن

 

 

 

 

 

آرامگاه جرج واشنگتن در پائین زیرزمین قرار دارد ولی جسد وی بدلیل کشمکشهای آن دوره  در مونت ورنون به خاک سپرده شد. ممکن است این سوال مطرح شود که که معنای یک آرامگاه خالی چه می تواند باشد... مانند آرامگاه عیسی مسیح. جرج واشنگتن نه یک انسان بلکه یک خدا بود.

دیگر بخشها

 

 

 

 

 

نمی توان تمام ویژگیهای مهم ساختمان کنگره را در یک مقاله گنجاند ولی در ادامه بخشهائی از تصاویر جالب این بنا را خواهیم دید:

مجسمه ی مطرود جرج واشنگتن

 

قرار بود این پیکره که جرج واشنگتن را با سینه ای برهنه به تصویر کشیده است(با الگوبرداری از مجسمه ی زئوس در المپیا)برای نمایش در ساختمان کنگره نصب گردد.این مسأله مورد مناقشه واقع شد و موجب گردید تا مردم نسبت به مسیحیان مذهبی احساس نارضایتی پیداکنند. درحقیقت هیچ کس نفهمید که چرا می بایست به تندیس برهنه ی واشنگتن نگاه کند و اصلا چرا او مانند یک بت تجسم یافته بود.

این مجسمه امروزه در موسسه ی اسمیتسونیان ( Smithsonian) نگهداری می شود.

 

 

پیکره ای تحقیر آمیز که مطرود واقع شد

این پیکره دستاورد همان مغز متفکریست که منجر به ساخت مجسمه واشنگتن- زئوس- بافومت شد:هوراشیو گریناف. او یک مرد قوی سفید پوست را مجسم کرده که یک سرخپوست آشفته و وحشی را مقهور خود ساخته است. مرد سفید پوست که تقریبا ۲ برابر اندازه ی واقعی خود را دارد خطاب به سرخپوست می گوید: “ششش! آروم باش وحشی پست٬ بدبختی تو به پایان رسیده. تمدن باشکوه ما از تو بخوبی مراقبت میکنه... “. این اثر اهانت آمیز “رهائی” نام دارد و برای مدتی در ساختمان کنگره نگهداری می شد. اما اکنون در انبار و در وضعیتی نامناسب قرار دارد.

پنجره ی اتاق نیایش

در سال ۱۹۵۵٬ یک اتاق نیایش در کنار محوطه ی گنبد دار ساختمان کنگره ساخته شد.این پنجره٬ نیایش جرج واشنگتن که وجودی خدا-انسان گونه دارد را به تصویر می کشد و شامل عناصر نمادین دیگری نیز هست که احتمالا متوجه آن شده اید.

عروج لینکلن

سخن پایانی

 

 

 

 

 

به بیان ساده٬ ساختمان کنگره٬ مرکز تشریفات آمریکاست. آنجا مکانیست که آمریکائیها انتخاب رئیس جمهور جدیدشان را جشن می گیرند و برای کسانی که از دست داده اند سوگواری می کنند.

خواه ما شاهد بالا رفتن اوباما از ۳۳ پله ی کنگره پس از انتخاب او بعنوان رئیس جمهور باشیم یا تابوتجرالد فورد را زیر “عروج” ببینیم٬ تمام مراسمی که اجرا می شود از نمادگرائی رمزی نشأت گرفته است.

غیر ممکن است که مبادرت به شناخت این کشور٬ رهبران و فلاسفه ی آن نمود بدون اینکه پیش از آن مبدا تفکر ماسونی آنها را درک کرد.

 

/ 0 نظر / 110 بازدید